arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۷۵۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
قسمت سی؛

خاطرات بولتون: از طرز رفتار ترامپ حس می‌کردم که می‌خواهد به اهداف بیشتری {در ایران} حمله کند/ ترامپ گفت از کشورهای منطقه پول و گشتی بخواهید

از طرز رفتار ترامپ حس می‌کردم که می‌خواهد به اهداف بیشتری حمله کند. وقتی او به شکل‌های مختلف درباره این امکان پرسید، من گفتم: می‌تونیم یه جا این کار رو بکنیم می‌تونیم هم جدا از هم انجامشون بدیم می‌تونیم هر طوری که شما می‌خواید انجامش بدیم این را گفتم تا ترامپ بداند که ما نمی‌توانیم با ارائه یک پیشنهاد مورد توافق همه مانع در نظر گرفتن گزینه‌های دیگر از طرف او شویم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: کتاب «اتاقی که در آن اتفاق افتاد»، خاطرات کاخ سفید از زبان جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ترامپ است. او سابقه معاون وزارت خارجه و نمایندگی آمریکا در سازمان ملل را در دوران جورج بوش پسر نیز در سابقه دارد. بولتون که با رویکردهای ستیزه جویانه در حوزه سیاست خارجی شناخته می‌شود، 372 بار در کتاب خود به ایران اشاره کرده است. این کتاب توسط انتشارات های امیرکبیر و مهراندیش با ترجمه های مختلفی به چاپ رسیده است. «انتخاب» روزانه بخش هایی از این کتاب را منتشر خواهد کرد.

از قسمت قبل:

«وقتی ما پشت میز صبحانه صحبت می‌کردیم ترامپ تصمیم گرفته بود قبل از تصمیم نهایی با رهبران کنگره دیدار کند؛ از قبل قرار بود همان روز عصر با آن‌ها دیدار کند. بلافاصله بعد از ترک جلسه صبحانه به ترامپ زنگ زدم تا برایش گفتگویمان را توضیح بدهم و به او گفتم مشاوران ارشدش روی یک پاسخ توافق کرده‌اند و ما فکر می‌کردیم اتحادمان برایش مفید خواهد بود. ترامپ بلافاصله قبول کرد و من حس کردم او می‌دانسته که باید به سرنگون کردن پهپاد آمریکایی در خلیج [فارس] پاسخ بدهد.»

 

پذیرفتن چنین چیزی بدون نشان دادن واکنش نظامی زیادی سنگین بود توییتش قبل از نشست شورای امنیت ملی روشن بود ایران اشتباه خیلی بزرگی کرد! » مالوینی بعد گفت که او هم فکر می‌کرده ترامپ واکنش نشان می‌دهد و می‌خواست با کنگره دیدار کند تا پوششی سیاسی برای تصمیمش فراهم کند.

جلسه شورای امنیت ملی عملاً ساعت یازده صبح شروع شد و معلوم شد که حتی ترامپ هم آن را جدی گرفته است، پنس اسپر شاناهان، دانفورد پومپئو هاسپل مالوینی، سیپولون، آیزنبرگ و من در آن جلسه بودیم. با توجه به جلسات فراوان و گفتگو‌های دیگر در میان افراد کلیدی در طول هفته‌های گذشته موضوعات اصلاً تازه نبودند و به خوبی برای همه روشن بودند. من موضوعاتی را که پیش رویمان، بود بیان کردم سپس از دانفورد خواستم اتفاقی را که برای پهپادمان افتاده بود شرح دهد. او گفته بود قیمت پهپاد ما ۱۴۶میلیون دلار بوده است؛

در تمام طول مأموریتش در حریم هوایی بین‌المللی پرواز کرده بود، از جمله زمانی که مورد اصابت واقع شده بود؛ و ما موقعیتی را که از آن موشک شلیک شده بود و آن را نابود کرده بود بر اساس محاسبات و تجربه‌های مشابه با تحقیقات سوانح هوایی می‌دانستیم، بعد دانفورد طرح پیشنهادی ای را که موقع صبحانه رویش توافق کرده بودیم ارائه کرد؛ یعنی حمله به سه پایگاه و اقدامات دیگر بقیه ما که در آن جلسه صبحانه حضور داشتیم، گفتیم با دانفورد موافقیم. آیزنبرگ گفت می‌خواهد «نگاهی به آن بیندازد» اما حرف از هیچ مشکل حقوقی ای نزد. او به هیچ وجه نپرسید که تلفات ناشی از این حملات در چه سطحی ممکن است باشند. ترامپ پرسید آیا آن سایت‌ها روسی‌اند و چقدر قیمت دارند؛ دانفورد به او اطمینان داد که آن‌ها ساخت روسیه‌اند اما به اندازه پهپاد ما گران نیستند.

 ما درباره این که آیا ممکن است روس‌ها در اثر این حملات تلفات بدهند یا نه بحث کردیم که احتمالش کم بود اما غیر ممکن هم نبود دانفورد گفت حملات ممکن است در تاریکی شب انجام شوند تا افرادی که در پایگاه حضور دارند کمتر باشند هر چند او هیچ عدد و رقم دقیقی نداد. همچنین هیچ کس هم از او سؤالی در این باره نکرد.

از طرز رفتار ترامپ حس می‌کردم که می‌خواهد به اهداف بیشتری حمله کند. وقتی او به شکل‌های مختلف درباره این امکان پرسید، من گفتم: می‌تونیم یه جا این کار رو بکنیم می‌تونیم هم جدا از هم انجامشون بدیم می‌تونیم هر طوری که شما می‌خواید انجامش بدیم این را گفتم تا ترامپ بداند که ما نمی‌توانیم با ارائه یک پیشنهاد مورد توافق همه مانع در نظر گرفتن گزینه‌های دیگر از طرف او شویم.

احیای اعتبار آمریکا و بازدارندگی یکسره نادیده گرفته شده ما در برابر انگیزه‌های رسیدن به سلاح‌های هسته‌ای به این ترتیب می‌توانست تا حد زیادی توجیه شود، اما حس نمی‌کردم که لازم است در این باره توضیحی بدهم. مطمئن بودم که ترامپ حداقل طرح مورد توافق ما در زمان صبحانه را تأیید می‌کند. دانفورد با هر چیزی بجز ایده موقع صبحانه مخالف بود؛ او هم مثل ما به موفقیت آن طرح اطمینان زیادی داشت. بحث همین طور ادامه داشت هر چند پومپئو ساکت نشسته بود. ترامپ یک بار گفت بولتون چه میانه رو شده! چون من از طرح پیشنهادی حمایت می‌کردم؛ همه خندیدند.

در پاسخ به سؤال تأمین بودجه حمله گفتم: «این یه عملیات سودساز خواهد بود. » و پومپئو بار دیگر درباره اقدامات تأمین بودجه تشویق‌کننده‌اش تا آن روز توضیح داد که شامل مشارکت فعال نظامی کشور‌های مختلف در گشت‌های دریایی مشترک و مانند آن بودند. او قصد داشت آخر هفته برای رایزنی‌های بیشتر به منطقه سفر کند. ترامپ گفت: اصلاً لازم نیست چیزی رو براشون توضیح بدی فقط ازشون پول و گشتی بخواه.

نظرات بینندگان